Modny Kraków

Festiwal SPACER – edycja 2014

SPACER to cykliczny festiwal odbywający się corocznie w długi weekend majowy w Nowohuckim Centrum Kultury. To wyjątkowe wydarzenie, skoncentrowane wokół różnych form tańca współczesnego, skierowane do entuzjastów, teoretyków i praktyków tańca, ale przede wszystkim do szerokiej publiczności.



W trakcie Festiwalu prezentowane będą spektakle, projekcje filmów, wykłady, odczyty naukowe, warsztaty taneczne. Festiwal stanowi również forum wymiany doświadczeń uznanych choreografów, działających na scenie od wielu lat i młodych, utalentowanych artystów, stojących na początku swojej choreograficznej drogi.

– SPACER Stanowi doskonałą propozycję na spędzenie długiego weekendu, będąc poszerzeniem kulturalnej oferty miasta, skierowanej zarówno do jego mieszkańców, jak i turystów. Poprzez uniwersalną formę tańca stanowi istotną pozycję w ofercie turystycznej dla obcojęzycznych gości. – mówi Magdalena Gajoch, Specjalista ds. Public Relations NCK.

Więcej informacji: www.festiwalspacer.pl

FESTIWAL TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO SPACER
1-4 maja (czwartek – niedziela),
Nowohuckie Centrum Kultury

PROGRAM:

1 maja (czwartek)
godz. 17.00, Galeria Centrum
Promocja książki Anny Królicy „Pokolenie solo”
wstęp wolny

1 maja (czwartek)
godz. 18.30, Galeria Centrum
Interwencja performatywna 307
interweniują: Piotr Skalski, Tomasz Foltyn, Marcin Janus
wstęp wolny

Święto wiosny | fot. Bartosz Kruk1 maja (czwartek)
godz. 19.15, sala teatralna
Święto wiosny – Kielecki Teatr Tańca
muzyka: Igor Strawiński
choreografia: Angelin Preljocaj
czas trwania: 40 min

Premiera Święta wiosny w choreografii Angelin Preljocaj’a odbyła się w 2001 r. w Staatsballett Berlin. W premierze udział wzięli tancerze Ballet Preljocaj i Staatsballett Berlin. Preljocaj rozgrywa akcję spektaklu w minimalistycznej scenografii. W przestrzeni, w której dokonana zostanie ofiara, znajdują się sześciany imitujące trawiasty grunt. Ta oszczędna, surowa sceneria uwydatnia pierwotną, silną relację pomiędzy naturą a człowiekiem. Staje się nie tyle tłem, co współuczestnikiem barbarzyńskiego obrzędu. Choreografia Preljocaja uwydatnia rozdźwięk pomiędzy konstytutywnym, pierwotnym związkiem człowieka z naturą, a kruchą, złudną relacją z drugim człowiekiem. Dramatyzm rozgrywających się wydarzeń spotęgowany jest realistycznym ukazaniem relacji i agresji.

Po spektaklu spotkanie z jego twórcami
bilety: 30 zł

2 maja (piątek)
godz. 18.30, Galeria Centrum
“coś/ktoś” – Oskar Malinowski
Spektakl na podstawie noweli Samuela Becketta „Wydalany” oraz własnych doświadczeń związanych z DDA (Dorosłe Dzieci Alkoholików)
wstęp wolny

„coś/ ktoś” to próba podjęcia ostatecznego rozrachunku ze wspomnieniami i swoją dorosłością. To historia dorastania w rodzinie alkoholowej, radzenia sobie z dualnością swojej osobowości, ze wstydem, wzrastającym buntem i poczuciem niesprawiedliwości. Niestety dopiero po śmierci ojca, dopiero po zdjęciu beckettowskiego kapelusza, dopiero po odkryciu mentalnego domu, dopiero po wyjściu z fałszywej roli – bohater gotów jest na szczere spojrzenie wstecz, na publiczne obnażenie mocno przeżywanego wspomnienia, które w tak autorytarny sposób wpłynęło na kształt jego tożsamości.

Zrabowali mi składaka2 maja (piątek)
godz. 19.15, sala teatralna
“Zrabowali mi składaka” – Daniela Komędera, Piotr Stanek, Katarzyna Kania
choreografia: Daniela Komędera, Piotr Stanek, Katarzyna Kania
muzyka: Oleg Dziewanowski
kostiumy: Magdalena Kowalczyk

Spektakl inspirowany jest losami ludzi bezdomnych. Twórcy nie traktują ich jednak z perspektywy powszechnie przyjętej pozycji społecznej, lecz sposobu odczuwania otaczającej ich rzeczywistości. Zadają pytanie – co to znaczy posiadać? Czy z perspektywy bezdomnego, jest możliwe posiadanie na własność czegokolwiek? Doprowadza to do stworzenia utopijnego świata, który pozbawiony jest ogólnie obowiązujących wartości. Wszystko jest relatywne, dlatego głównym motywem działania staje się instynkt i potrzeba bliskości. Trójka ludzi stopniowo odkrywa siebie nawzajem, nie wiedząc czy doprowadzi ich to do samopoznania, czy do toksycznego uzależnienia, pozbycia się indywidualności i możliwości samodzielnego wyboru.

“Room 40” Maciej Kuźmiński
choreografia: Maciej Kuźmiński
dramaturgia: Adam Hypki
taniec: Daniela Komędera, Anna Kamińska, Katarzyna Pawłowska, Dominika Wiak
czas trwania: 35 min

„Room 40” jest próbą przekucia refleksji egzystencjalnej na język choreografii. Wykorzystując stan zmęczenia, Maciej Kuźmiński ukazuje wirtuozerię tancerzy, a jednocześnie kwestionując konwenanse teatralne, krytycznie przygląda się tradycji. Balansując na granicy form spektakl jest jednocześnie prowokacyjny i poruszający.

Po spektaklach spotkanie z ich twórcami
bilety: 30 zł

Art Color Ballet | fot. Darek Gutowski3 maja (sobota)
godz.18.00, skwer przed NCK
Instalacja „RE_CYKLE” – Art Color Ballet
Instalacje rozpoczynamy 1 maja. Każdego dnia 30 min przed spektaklem publiczność będzie miała okazję oglądać jej powstawanie. Finał odbędzie się 3 maja o godz. 18.00 w przestrzeni przed budynkiem NCK.
Forma przestrzenna instalacji zaaranżowana pomiędzy drzewami stanie się miejscem happeningu RE_CYKLE, w którym wezmą udział tancerze, muzycy i plastycy, a zgromadzona publiczność będzie miała okazje doświadczyć powstania nowej formy przestrzeni.

wstęp wolny

3 maja (sobota)
godz. 19.15, sala teatralna
“Poliamoria” – Krakowski Teatr Tańca
reżyseria: Eryk Makohon
choreografia: Eryk Makohon i zespół
muzyka: Marcin Żminkowski, Ludwig van Beethoven
scenografia: Eryk Makohon
występują: Anna Chmiel – Kowalska, Monika Godek, Barbara Kopała, Agata Syrek, Monika Świeca, Katarzyna Węglowska – Król, Marta Wołowiec, Katarzyna Żminkowska, Bartosz Kwapień, Paweł Łyskawa, Jacek Mikosz, Karol Miękina (gościnnie)

Według Deborah Anapol należy pozwolić, by to miłość nadawała kształt relacji, zamiast wciskać ją w kształt, jaki nasz umysł uznał za właściwy. Teraz, w początkach XXI wieku, coraz częściej wydaje się, że monogamia na całe życie jest raczej mitem niż faktem. Rodzina nuklearna, podstawowa jednostka wielu społeczeństw, należy zaś do zagrożonych gatunków. Bardziej niż kiedykolwiek konieczne jest żebyśmy porzucili wyuczone przekonania na temat miłości, seksu, intymności i zaangażowania na rzecz gotowości, by odkrywać i przyjmować wszelkie rozwiązania, które będą się sprawdzały…

Po spektaklu rozmowa z jego twórcami
bilety: 30 zł

4 maja (niedziela)
godz. 18.30, sala warsztatowa
Pokaz finału coachingu z Thomasem Steyaertem
wstęp wolny

4 maja (niedziela)
godz. 19.15 , sala teatralna
“MUZG” – Teatr Chorea

reżyseria: Tomasz Rodowicz
scenariusz i dramaturgia: Marcin Cecko
muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Marcin Cecko, Kuba Krzewiński, Tomasz Rodowicz
wizualizacje: Maria Porzyc, Rami Shaya
scenografia: Korbus
kostiumy: Katarzyna Jasińska, Dominika Krzyżanowska
obsada: Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Adrian Bartczak, Janusz Adam Biedrzycki, Robert Wasiewicz

Nową wyrocznią, nadzieją i największym fetyszem XXI wieku staje się mózg. Nie mówimy więc już o umyśle, o duszy, świadomości czy JA – tutaj definicje są płynne, wieloznaczne i łatwo podlegają zakwestionowaniu. Mózg jest obiektywnym, półtorakilogramowym, galaretowatym obiektem, który do niedawna stanowił największą tajemnicę ludzkości (nie tylko z perspektywy ewolucji, ale i funkcjonalności, kreatywności, a także nieprzewidywalności i szaleństwa). Nareszcie jesteśmy w stanie tą tajemnicę badać, odkrywać, manipulować nią i zamieniać w przedmiot kultu. Mózg jest przecież twórcą i odtwórcą wszystkiego we wszechświecie, co nie jest czystym tworem natury! (Zresztą mózg świetnie już manipuluje samą naturą.)
Rozszyfrowując jego kody dostępu wierzymy, że możemy odkryć prawdę absolutną, niepodważalną – bo mierzalną, podlegającą weryfikacji i eksperymentom.
Spektakl jest pytaniem o to, co ludzkie w tym wszystkim. O to, czy można w takiej perspektywie, na własny użytek, zdefiniować to co międzyludzkie czy ponadludzkie. Czy wszystko da się już zredukować i zapisać w neuronalnych schematach impulsów elektro-chemicznych?
W spektaklu grupa „badaczy” finalizuje wieloetapowy projekt, w którym poddaje własne ciała i umysły ekstremalnym eksperymentom. W końcowym etapie swoich badań definiują osobiste punkty odniesienia i perspektywy, ukazując sprzeciw (i bezradność?) tego co człowiecze, wobec arogancji i bezwzględności nauki i technoideologii.
Tomasz Rodowicz

Po spektaklu rozmowa z jego twórcami.
bilety: 30 zł


Wystawa fotografii BODY ART GALLERY Art Color Ballet
Galeria Centrum, budynek B
Wystawa trwa od 25 kwietnia do 6 maja.

Warsztaty CIAŁOWANIE
Już po raz trzeci organizatorzy zapraszają do udziału w warsztatach organizowanych w ramach Festiwalu. Tym razem będziecie mieli okazję pracować pod okiem Natalii Iwaniec, Wojciecha Mochnieja oraz Thomasa Steyaerta.
Dla zaawansowanych tancerzy, z doświadczeniem scenicznym i apetytem na więcej, mamy szczególną propozycję – coaching z Thomasem Steyaertem – wieloletnim tancerzem Ultimy Vez.

od 1 do 4 maja 2014 r. w Krakowskim Centrum Choreograficznym – Nowohuckim Centrum Kultury. Karnet na warsztaty obejmuje 20 godzin zajęć w trzech różnych technikach. Zajęcia będą odbywać się na dwóch poziomach: średniozaawansowanym i zaawansowanym.

Grafik:
9.30 – 10.30 GaGa (N. Iwaniec)
10.45 – 12.15 taniec fizyczny (T. Steyaert) GRUPA 1 / organic dance technique (W. Mochniej) GRUPA 2
12.30 – 14.00 organic dance technique (W. Mochniej) GRUPA 1 / taniec fizyczny (T. Steyaert) GRUPA 2
14.15 – 15.15 GaGa (N. Iwaniec)

Cena karnetu:
420 zł – przy zgłoszeniu do 23 kwietnia 2014 r.
500 zł – przy zgłoszeniu po 23 kwietnia 2014 r.
Możliwość wykupienie pojedynczej wejściówki na wybrany warsztat w cenie 50 zł/lekcja.
Dla osób biorących udział w coachingu obowiązuje cena promocyjna 30 zł.
Pojedyncze wejściówki na warsztaty zostaną udostępnione do sprzedaży od 25 kwietnia. Prosimy o przesłanie e-maila na adres: agata.syrek@nck.krakow.pl z zapytaniem o wolne miejsca oraz informacją o godzinie i poziomie wybranego warsztatu.

COACHING
Zaawansowanych tancerzy organiatorzy zapraszają do udziału w 12-godzinnym coachingu w zamkniętej grupie z Thomasem Steyaertem.
Praca będzie odbywać się w wyselekcjonowanej, niewielkiej grupie i skupiać na poszukiwaniach w obszarze niereprezentacyjnej komunikacji fizycznej pomiędzy performerami w czasie rzeczywistym, tu i teraz. Uczestnicy zostaną zachęcani do budowania własnych scorów na podstawie proponowanych przez pedagoga różnorodnych narzędzi. Prowadzący szczególnie zaprasza wszystkich, którzy pragną rozwinąć swoją performatywną praktykę w wymiarze obecności, gotowości ciała i świadomego działania opartego na fizycznej prawdzie. Coaching zakończy się otwartym pokazem pracy, wieńczącym festiwal.

Zajęcia odbywają się codziennie w godzinach 15.45 – 18.45
Cena COACHINGU – 350 zł

Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc oraz intensywny i zaawansowany plan pracy, do współpracy z pedagogiem zostaną zaproszone tylko wybrane osoby.

OSOBY WYKUPUJĄCE PEŁEN KARTNET NA WARSZTATY ORAZ OSOBY BIORĄCE UDZIAŁ W COACHINGU MAJĄ MOŻLIWOŚĆ ZAKUPU BILETÓW NA SPEKTAKLE W PROMOCYJNEJ CENIE 20 zł.

Dodaj komentarz

  Subscribe  
Powiadom o